torsdag 16 april 2009

Höns...

Jag tittar på Oprah samtidigt som jag läser dagens bloggar, de pratar om höns i bur vs. höns utan bur.
Det sitter nån hönsbonde där och säger att om han tvingas ha frigående hönor så kommer hela äggproduktionen i Kalifornien att gå under. Det kommer att kosta för mycket och att folk inte har råd att köpa ägg från frigående höns.
Det tycker jag är bullshit! Till och med jag köper "lyckliga ägg".
Jag tittade på nåt debattprogram förra veckan, det handlade om ekologisk mat. Marit Paulsen sa att det inte spelade någon roll om man köpte ekologiskt odlat eller inte. Det var för dyrt och gav för små skördar.
Det är helt makalös, när till och med jag börjat köpa ägg från frigående höns och försöker köpa så mycket ekologiskt som möjligt, då spelar det inte längre någon roll. Jag är inte fanatiskt men om jag hittar ekologisk juice/mjölk/fil så köper jag det. Jag blev glad när jag hittade ekologiskt florsocker!
Jag gillar att köpa närodlat och ekologiskt och nu sitter Marit Paulsen och säger att det inte spelar någon roll, att jag lika gärna kan skita i det.
Är det verkligen så?

8 kommentarer:

Kanelbullen sa...

skit i marit i stället!

vifsla sa...

Kanelis: jag tror det.

rubbad sa...

Visst är det sjuk?! Marit har gjort värsta psykvändningen verkar det som, nästan så man börjar misstänka att hon är köpt av livsmedelsbranschen. :P Nä, jag fortsätter köpa ekologiskt i den mån jag kan, ofta när jag tittar är det inte ens någon prisskillnad på vissa varor, oavsett om de är eko eller inte!

Men tycker det är svårt med ägg och kyckling, det bästa jag tycks hitta i butik är "frigående höns inomhus", och det vet man ju egentligen inte vad det betyder. De kan ju lika gärna vara hundra hönor på två kvadratmeter spån eller nåt. Men vad ska man göra när man inte har en bonde runt knuten liksom...

Har försökt sätta mig in i vad t.ex. KRAV-märkning egentligen står för, och det verkar ju faktiskt vara en ganska schysst märkning att leta efter:
http://www.krav.se/sv/Om-KRAV/Krav-market/God-djuromsorg/

Viktigt i alla fall att man inte ger upp för att alla säger olika, utan faktiskt försöker tänka sig för när man handlar.

Boella sa...

Men har du märkt att ekologisk mjölk surnar jättesnabbt... Vilken kul blogg du har! Dessutom verkar det som om vi har en gemensam bekant-Anna från söder. De du! Hon har designat min blogg.

Nostalchic sa...

Hittade denna på tradera och tänkte på dej, vet inte alls om den passar eller skulle va för stor eller nått, men du skulle va AP-snygg i den

http://www.tradera.com/Underbar-klanning-i-50-talsdesign-XL-XXL-auktion_89640808#pic

KRAMISAR RARING

Anonym sa...

Klart som korvspat att du ska köpa ekologiskt. Den där Marit har inte ett rätt hon.

vifsla sa...

Syrran: Ja det gör jag oxå!

Boella: Här dricker vi mjölk som kalvar så det är sällan nån hinner surna. Hälsa till Anna, jag har inte hört något sen Cinderella.

Nostalchic: Måtten var nästan exakt, de hade ju jättemånga fina klänningar! Jag blev nästan sjuk!

Pillerillan: Jag fortsätter som förut.

Nostalchic sa...

Tjohoo vad jag är bra! Hade jag avrit rik hade den varit på väg hem till dig nu! Puss på dej!