fredag 22 maj 2009

Gastric bypass

Jag överväger en gastric bypass, det känns som ett nederlag men samtidigt så har jag svårt att acceptera att det ska vara så här. Det är svårt att köpa kläder, jag känner mej uttittad (antagligen psykiskt) och jag känner mej utanför när alla andra har strl 36.
På mej flappar allt, till och med på ryggen.

En GPB är ingen lätt och enkel lösning, det är jag väl medveten om men det är ändå en lösning. Om jag hade viljestryka och någon som hjälpte mej varje dag så skulle jag säkert kunna gå ner i vikt utan operation men just nu så känns det som om det aldrig kommer att lyckas.

V åkte på någon form av gå-ner-i-vikt-läger, det skulle jag behöva. På henne funkade det ypperligt men tyvärr sabbades hela resultatet av en idiot.
Jag behöver dagligt stöd och helst nån som lagar och serverar nyttig mat flera gånger om dagen. Och så behöver jag nån som slänger bort all glass i frysen.
Just nu låter det här jävligt stort men i morgon så har jag säkert glömt alltsammans igen.

Jag vet att hela jag är dubbelmoral, å ena sidan pratar jag om att BBW är vackra kvinnor och å andra sidan vill jag gå ner i vikt. Det är en fullkomligt olöslig ekvation och den driver mej nästan till vansinne. Jag kan omöjligt bestämma mej för om jag vill vara BBW, stolt och fet eller om jag vill bli smalare, motionera mera och äta bättre. Jag vet vad som är bra för hjärtat men det finns nåt som heter HAES. Healt at every size! Jag kan vara tjock och ändå jobba för att få bra. Jag vet mycket väl att jag behöver svettas och flåsa för att hjärtat och kärlen ska få sitt.

Jag har räknat ut mitt BMI, 35.1. Gränsen för svår fetma går vid 35, sånt känns förjävligt. Det känns som om jag är en av de som inte själv kan resa sej, en som är fjättrad vid sängen och får mat serverad. Fast jag vet att jag inte är sån.

Det är i det närmsta pinsamt att gå in i en butik och inte kunna ha deras kläder, det suger när jag inser att de plaggen jag vill ha tillverkas i storlekarna 32(!?!?)-40, jag blir förbannad på klädtillverkarna när de inte inser att såna som jag oxå vill vara snyggt klädd. Jag hatar (som alla vet) tjockisrutornas kläder. Inget är lika snyggt som det som säljs i övrigt i butikerna. Det är precis som om de tänker "tjockisar bryr sej ändå inte, vi skiter väl i om de går klädda i påslakan". Jag har skrivit klagobrev till 2 butikskedjor och de svaren jag får är bleka och intetsägande. Knappa löften om förbättringar och urdåliga förklaringar som tex, "det finns ju fina kjolar på BiB/generous".
När jag ser sånt vill jag bara smälla till författaren till det mailet och bara skrika
"NEJ DET GÖR DET INTE"
För det gör det fan inte, allt är bara bleka bortförklaringar och någon form av ursäkt. För kjolar är det definitivt inte.

Det är inte lätt att vara fet, vi feta ses som samhällsfarliga. I tv har de debatter om att vi kostar samhället mycket pengar, det talas om extra skatter på onyttig mat. Det sitter människor som aldrig dragit på ett extra kilo och talar om vad han/hon vill göra med såna som mej.
De talar om min sort som om vi knappt är människor, bara fettbollar. Jag blir sjuk av pratet, inte av fetman. Tänk om jag bara kunde slippa det dåliga samvetet. Bara det skulle göra mej mycket piggare än om jag gick ner 10 kilo.
Jag bär nog på 40 kilo skuld istället för 40 kilo fett! Jag behöver inte göra en GBP för att göra mej av med fettet, jag behöver göra den för att bli av med skulden.

18 kommentarer:

fissu sa...

Du är rund å go, som du sa förr. Skulle du göra en gastrik så skulle du ju försvinna:( då har vi ju ingen Linda. Och du klär dig jättefint till skillnad från Cilla aka "orka klä sig fint".

Kanelbullen sa...

Jag har aldrig upplevt dig som "tjock", bara lite högbröstad och vem ville inte vara det i din ålder. Du är snygg Linda och har en jäkla bra smak både vad det gäller kläder, frisyrer och smink. Men börja med långa promenader i rask takt. Det är nyttigt och bra för flåset. Och det är bra att ha. Ett bra flås alltså.

Kram på dig från gamla tant "Kanel"

Smulan sa...

Stopp stopp på konstiga tankar om operation. Inte ska du identifiera dig med folk som är sängliggandes och totalt superfeta. Om du vill gå ner i vikt så behöver du ingen operation för du spelar inte i den ligan. Det är lätt att dras med i "alla andras" kilohets och klädkedjorna kan ju göra vilken shoppingrunda som helst till ett helvete eftersom de så totalt favoritiserar skinnisar o småfolk. Fatta inget beslut på grund av sånt ytligt kommersiellt skit, gör det som du själv mår bäst av! Kramen

skånskan sa...

Jag tycker du ser jättefin ut på dina kort. En operation verkar mycket tycker jag! Men jag förstår hur du känner det! En ständig kamp mot kilona är inget roligt - det vet jag också. Jag försöker träna lite skrot och gå/springa/träna lite mea - men som sagt det är inget roligt!! Och så de här j:a BMI:na som gör att man känner sig mycket tjockare än vad man gör från början. Det känns som hysteri på det hållet också - men det är inte roligt - jag vet hur det känns!

Anna sa...

Jag funderar också på att göra en sån där operation. Är så innerligt trött på att se ut som jag gör... Men jag har också dom där tankarna som du har, vill jag det för min egen skull eller för att passa in i "mallen"??

Lilly Lee sa...

Usch, det är aldrig kul att ogilla sig själv, oavsätt storlek! Jag lyckades gå ner 25kg, och det var det bästa jag gjort, men den mesta av vikten satt i det dåliga självförtroendet! När jag bara mådde bra och hade bra människor runt mig så behövde jag inte tröstäta..ja och så löste det sig.

Oavsätt om du gör GBP, eller ej, så hoppas jag att du hittar en lösning, som får dig att må bra!

Kram!

Carola H sa...

Jag står i kö för en sådan. Det är ett års väntetid så man kan alltid ställa sig i kö och se vad det ger. För man måste först gå igenom ett långt program innan man i överhuvudtaget får göra en sådan.
Läs med på www.ltdalarna.se klicka dig vidare till Skönviks sjukhus och sedan in på Skönvikt. Där kan du läsa om deras program.
Annika står också i kö, T också för den delen.
Man kan ändra sig under väntetiden!!!

Anonym sa...

Börja äta GI! funkar verkligen... man går ner ca 2 kilo i veckan... en kompis har gått ner 15 kilo sen påsk... å man bli av med sötsuget efter bara några dagar! Lättare kan de inte bli!

Titti sa...

Jag ska göra en den 23 juni, har haft samma tankegångar som dig..duger jag som jag ärm eller..? Men nu har jag bestämt mig, jag vill inte tillbringa livet med att banta ständigt. 98% av alla som går ner går upp allt igen, vad skulle göra MIG med min dåliga karaktär till en av de 2% som lyckas? Jag tycker som ovanstående att du ska ställa dig i kö om du ens funderar på att göra en gbp, kön är BRA mycket längre än ett år i dalarna och man KAN hoppa av när man vill. Kram!

Christina sa...

Men nej Linda, vaför GBP?! Finns massa småsaker du kan ändra på som gör stor skillnad... Vet att det är lätt att falla tillbaka och göra raka motsatsen mot det man ska. Men även om du kanske inte känner så nu så är du så perfekt som du är! Håller med föregående talare, snygga kläder, smink och frisyrer! Skit i samhällets konstiga krav, för om vi bara gick efter dem så skulle vi alla vara storlek 34 och hur skulle det se ut?? You go Linda, du är bäst! :)

Monica sa...

Hej Linda
Jag tycker att du är fin som du är. Men om du funderar på att gå ner i vikt tycker jag att du ska testa att gå med i aftonbladets viktklubb på www.viktklubb.se Jag har gått med där nu och det går ut på att man ska räkna kalorier. Dom räknar ut ett visst antal kalorier man ska äta varje dag utifrån vad man väger,hur mycket och hur snabbt man vill gå ner. Sen behöve man bara fylla i vad man ätit på deras sida så räknar den ut hur mycket kalorier det var. Jag tror att det är den optimala dieten om man nu ska kalla det diet. Man lär sej ju att äta rätt. Ingenting är förbjudet bara man äter det i måttlig mängd. Jag och min sambo har bestämt oss nu att vi ska verkligen ge det där en chans och efter att ha hållt på i snart 2 veckor så känner jag att jag tycker att det är roligt å man njuter verkligen mycket mer av maten när man inte kan äta hur mycket som helst. Och det bästa av allt är ju att vågen visar mindre och mindre. Kramar Monica (Mocka)

rubbad sa...

GPB måste vara den sista utvägen! Jag är säker på att du kan gå ner i vikt med Viktklubb eller Viktväktarna om du verkligen ger det en ärlig chans och ger dig fan på det! Du har ju jävlar anamma, utnyttja det! :) Och du kan ju vara en BBW även om du går ner i vikt, du ska ju inte tappa ALLA kilon gudbevars. Kurvig med snygg stil kommer du alltid vara, tack och lov! :) Puss, lilla syster!

Wysteriia sa...

Jag blir faktiskt lite förvånad när jag läser detta då jag aldrig sett dig som varken speciellt stor eller fet. Dessutom har du ju en ruskigt cool klädstil :) Men när jag läser detta så förstår jag dig på ett ungefär tror jag. Jag har ganska kraftiga vader och kan inte ha stuprörsjeans vilket jag tycker är ett helvete i jeans djungeln. Men att det inte ens finns kläder större än till strl 40 är ju helt sinnessjukt!

Jag är också fröken dubbelmoral när det gäller min vikt ;) haha. Jag brukar alltid säga att jag är så stolt över att jag är 165lång o inte sådär superskinny och har lyckats gjort modelljobb o bla bla bla. Samtidigt som jag så gärna vill vara 175 o smal så jag skulle kunna göra ännu fler! ;)

Vill också bara säga att om du verkligen verkligen verkligen bestämmer dig + att Peter hjälper dig när han är hemma så tror jag du kan gå ner i vikt på egen hand. Det gäller bara att hitta något som passar just DIG! Läs på om olika dieter. GI passar inte alla. LCHF passar inte alla. Läs på så du verkligen inser vad dessa dieter handlar om och vad som gäller. Sen måste du bara bestämma dig, på riktigt. Annars kommer du antagligen fuska med maten och skippa den där kvällspromenaden ;)

Sen har jag en vän, sarahmaria.blogg.se som gjort en sådan där operation, jag tror hon har bloggat lite om den och du kan ju prata med henne om det. Men jag tycker inte du behöver en sådan.

Nu har jag svammlat klart för denna gången ;) Jag tycker iaf att du är fin som du är :)

Pauline sa...

Fina Linda. Alla har redan sagt vad jag också vill säga. Jag känner igen mig i mycket du skriver framförallt det dåliga samvetet. En av mina bästa väninnor skriver en doktorsavhandling om GBP och resultatet är att den stora majoriteten (tror det var drygt 75%)upplever otroliga besvär efteråt pga all lös extrahud. Det kommer flappa efteråt också mao!
Du, darling, jag har utmanat dig på min blogg.

Pauline sa...

Sorry, nu när jag bläddrade bakåt ser jag att du redan gjort utmaningen. Oops, det är jag som är hopplöst efter!

Anonym sa...

Hittade precis in på din blogg och har inte läst annat än det här inlägget så jag kan inte starta med att boosta dig om hur fantastiskt du klär dig och hur ball du är :)

Men... En tanke med operationen. Om du opererar dig måste du lägga om dina vanor. Och det rejält. Hejdå till allt kolsyrat, hejdå till normalstora portioner, hejdå till nötter.
Om det är något du kommer klara, varför skulle du då inte klara att lägga om din kost redan nu? För operationen hjälper dig inte med val och viljestyrka, den måste du gräva fram inom dig själv.

Och det här är absolut inte menat som att nypa dig, att sätta dig på plats utan ett försök till tankeställare. 40 kg kan kännas som vansinnigt mycket. Men tänk så här, 1 kg i veckan - redan 10 kg syns. Och rejält.

Anonym sa...

Läste just denna artikel som jag tror kan väcka en tanke.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/viktklubbse/article5134243.ab

Du, ingen kompis sägar att man "bara är rund och go" när man de fakto gått över gränsen till fetma. Sanningen är ju snarare att man håller på att sakta äta ihjäl sig.

Varför ska du behöva operera dig när det "enda" som behövs är att ändra inställning till livet och sig själv.

Ta kontrollen och lycka till!

pubes sa...

Men ja!! håller med dig! va bra att du klagat till företagen, har jag inte ens tänkt på att göra! klagar för mig själv isället. BIB har verkligen APFULA kläder. Formlösa och fula. Som 22 åring är det fan inte kul att behöva handla nått därifrån och se ut som en gammal tant. kurviga.se finns ju, men tycker inte dom har mycket snyggt och det är dessutom vääldigt dyrt.
har bara köpt ett par leggins därifrån som var "billiga" och coola. (du skulle säkert gilla dom, ligger på rea nu. du lär märka vilka jag menar;) )