söndag 7 juni 2009

Fina saker

som jag måste prata om.
Finlandssvenska är så otroligt fint, jag kan inte lyssna nog på Mark Levengood. Jag har sagor av Tove Jansson som ljudbok oxå. Man kan inte tänka sej Mumintrollet på svenska direkt. Språket är som en sång i sej självt och gör mej lite lättare i hjärtat.

Miss Lis nya skiva Dancing the whole way home. Helt fantastisk!! Alla borde köpa den och njuta till hennes fina, lite spröda men ändå hesa röst. Och vem kan annars rocka till en klarinett eller vad de kan tänkas spela för blåsinstrument. Dessutom är omslaget väldigt snyggt. Det är skönt med artister som inte behöver klä av sej nakna för att sälja skivor.

Den svenska sommarnatten är berusande även om den är svinkall. I går i nusnäs var det mörkt med bara en aning sommarljus i kanterna. När Bliktpunkten stängt för kvällen och Larz-Kristerz slutat spela stod jag vid vårt båthus och såg de båtar som legat förtöjda vid Bliktan åka där ifrån i sommarnatten. De hade tända lampor och jag fick tänka lite sommarkyssar, vågplask och våt sand.

4 kommentarer:

Vi på Åsen sa...

Muminmamman for president!

vifsla sa...

Japp Muminmamman är så förståndig! Och så är det bra att hon delar ut tre randiga karameller, ett äppel och ett glas saft när det är läggdags.

Lilly Lee sa...

Ja miss li är underbar!

Little Peaché sa...

Sv: Jo men jag hålelr helt med!
Tim burton gör kanonbra filmer!

Kram på dig