lördag 20 juni 2009

Ny kamera nya möjligheter

Det kom ett paket! Det var från min lillalilla syster och innehöll ett par hemstickade torghandlarvantar och en jättefin anteckningsbok. Tack kära syster!
P.s Peter önskar sej sockor, strl 46. Gärna i fina fina färger D.s

Jag, Peter och svärfar åkte till Lager 157 en dag. Jag hittade inget i klädväg men på den lilla butiken Calimero hittade jag kaffekoppar. De är ganska små men det är nog precis så mycket kaffe som jag kan tänkas dricka. 29 kr styck för kopp och fat tillsammans.

På midsommarafton var det kalas hos Rebecka. Kicki hängde med.

Kicki grejade stenhårt med sin nya kamera.

Rebecka var klädd för en kylig midsommarkväll.

Hunden Hugo tyckte om snus.

Petra provade att värma sej på grillen men...

kom på att det var varmare och skönare i eldpallkojan.

Kalle hade smitit från släktmiddagen, han var lite dragen.

I förrgår köpte jag krassefrön. Idag har jag sått dem, det blev väldigt många krukor. I den vita och i syltburken är det frön...

och i alla koppar, värmeljushållare och kaktuskrukor är det krassefrön. Tack Kicki för alla kaffekopparna.

Jag kom på att jag skulle baka pecannötspaj

Jag tog på mitt fina förkläde och satte igång

Ganska enkla ingredienser.

Blanda 150 gram smör och 2 äggulor, tillsätt sen 3 dl vetemjöl och 2 msk socker. Knåda till en deg.

Tumma ut degen i en pajform, sätt in den i ugnen på 200 grader i 10 minuter

Rosta 5 dl pecannötter

Smält 100 gram smör


Tillsätt 1 dl socker, 1 dl brun farin, 2 msk sirap, låt det sjuda en stund. INTE KOKA!!

Ta av kastrullen från plattan och blanda i 1 tsk vaniljsocker och nötterna.

Häll blandingen i pajskalet.

Lite suddig bild, men typ så här...

200 grader i 15 minuter och så blir resultatet så här. Låt den svalna helt..

sen är det bara att kalasa loss. Här serverad med vaniljsås, men grädde eller glass fungerar oxå.

3 kommentarer:

Vi på Åsen sa...

Rätt mycket krasse blir det nog =O)

vifsla sa...

Vi hoppas det, jag är ingen trädgårdsmästare direkt.

Carola H sa...

Du är så huslig du. Ni skulle ha bott i ett hus så du kunde ha ett litet land att odla grönsaker i osv.
Det finns massor av rabarber att hämta här!!!

Kram kram