fredag 17 juli 2009

Att få resa

Jag som aldrig varit mycket för att resa har helt plötsligt blivit alldeles resgalen. På mindre än ett år har jag varit i Bulgarien och Frankrike. Nu sitter jag och nästan hetsplanerar var jag ska ta vägen nästa gång.
Som det är nu blir det väl planerade resmålet: varsomhelst eller möjligtvis ditvägenleder.

Bara jag får åka bil till Arlanda, glömma Peters badbrallor, bli upprörd, flyga, sola, shoppa, äta och flyga hem så är jag nöjd.
Helst något kulturellt ställe, inte Ibiza eller Sunny Beach. Helst ett ställe som inte fått ett namn på engelska utan det riktiga namnet på ursprungsspråket ska användas.
Inga söndersolade 18-åringar som dricker för mycket sprit, grinar, skriker eller knullar vill jag bo granne med.
Lätt sammanfattning: Soligt, varmt, kultur, stillsamt, lite shopping, bra mat. Gärna lummigt.
TIPSA MEJ!

12 kommentarer:

Anonym sa...

Kreta! Jag gillar Chania och Almirida.

Anonym sa...

Madeira

Carola H sa...

Spanien, fastlandet alltså. Ingen party ö. Fast det är ju jätte fint på Gran Canaria också om man bor i bergen tex. Där är allt det gamla kvar.

Pauline sa...

Åh, Madeira håller jag med om. Fast det brukar inte vara sådär jättevarmt där, va? Och jag tror egentligen inte att de har så fina stränder. Annars skulle jag vilja säga Brasilien eller Vietnam. Men allt beror ju på budget och tidsram. Här i Queensland är det både soligt, varmt, god mat, bra shopping, lummigt och stillsamt (om man undviker de värsta fällorna). Faller kanske på kulturen då...

Maluttan sa...

Toscana, Italien! Är just nu själv här och det är helt fantastiskt! Då får du allt. Soligt, varmt, kultur, stillsamt, lite shooping och UNDERBAR mat!

Johanna sa...

BARCELONA!!!!! en underbar Stad, där finns allt! Att få promenera och bo på La Ramblas, Barcelonas nattliv e hur ccolt som helst och att få äta sig mätt på alla härliga tappasbarer längs med strandhamnen på kvällen är bara Wow! Älskar staden, och det finns mycket rolig shopping och sevärdigheter! Helt klart värt sitt resmål om de är en vecka eller bara en weekend! Hösten är vacker där... =)

Little Peaché sa...

Sv: antingen så köper man den i butiken eller så kan du väl sätta in pengar + frakt på mitt konto och maila din adress så köper jag en till dig och skickar.

Kram på dig

Anonym sa...

Kan absolut rekomendera Madeira. Var där i augusti förra året. Lagom varmt och jättefint, men expensive!!

rubbad sa...

Utan tvekan Italien! Sicilien kanske? Dit vill jag åka! Annars är ju Toscana bra skit. :)

vifsla sa...

Nu är det snart klart, det lutar åt kroatien. Men vi ska se vad som är billigt lite längre fram.
Tanten Snål är framme...

Anonym sa...

Hejsan jag skrev till dig nyss om min mulliga syster, men det gillade Du tydligen inte.
Men nu om Eran semesterresa, jag rekommenderar inte storstäder i juli och ugusti för det är alldeles för varmt. Jag rekommenderar varmt Rhodos för där fläktar det verkligen och man blir jätte brun så det gäller att ha massor med sololja. Jag har jobbat på resebyrå och rest än del så jag vet.
Hälsningar Maja

vifsla sa...

Maja: jo jag måste bara förklara varför jag skriver om övervikt.
Peter har varit på Rhodos och tycker att det är onödigt att åka dit igen. Vi har bestämt oss för Kroatien...