tisdag 7 juli 2009

Att inte vara hårhändig

När jag var liten var jag en av de få som inte hade långt hår. Jag vet inte om mamma tyckte att det var praktiskt eller snyggt med kort hår. Rakad nacke och mittbena. Till råga på allt så sprayade jag upp luggen i två "vingar". Högt och hårdsprayat!
Jag vet inteom det är det som gör att jag inte kan något om hår. Jag kan inte höra snygga lockar, inte heller kan jag bibehålla en frisyr, allt blir rufsigt och spretigt ganska omedelbart.
Jag har till och med svårt för att tupéra håret.
Så ni kan tro att jag är grymt avundsjuk på såna som kan klippa sej själva. Som Irina tex, hon är otroligt snygg i håret och HON KLIPPER SEJ SJÄLV!!
Jag är glad om jag kan föna min lugg men oftaste så spelar det ingen som helst roll för så snart jag kliver utanför dörren så har luggen separerat och blivit flikig och ful.
Men jag är glad att Hårateljén finns, där blir man otroligt snygg i håret och Maria Olander klipper min lugg helt perfekt. Jag blev lite ledsen när jag hörde att hon ska skola om sej.

Hur gör man egentligen för att hålla sej fin i håret?
Varför blir håret flikigt så fort och varför tovar det sej jämt?
På Hårateljén köpte jag silicondroppar som gör håret otroligt blankt och slätt och otovigt.
Men det är bara ett fel, man måste komma ihåg att ha i det!
Jag har fått en liten plattång från Amelia, jag tror faktiskt att jag måste prova den nån dag och sen om mitt hår blir snyggare.
Dessutom är jag lite klumpig och slarvig. Jag har försökt göra pin-curls men misslyckas ständigt. De blir ojämna, ligger fult eller så ramlar de ur. Jag kan inte lägga dem jämnt och snyggt, jag får vara glad om det blir några alls.
Jag är avundsjuk på alla rockabellas på nätet som visar upp otroliga 40- och 50-talsfrisyrer med blommor, scarfs och hårnålar. Allt är högt, jämnt och blankt.
Min största önskan (förutom ett perfekt hem) är att någon av dessa otroliga hårkonstnärer ska ta hand om mitt knepiga hår.
Min ganska frissiga permanent hör det inte bättre. Håret är ganska fint när det inte är borstat men jag är en sån som bara måste borsta håret. Annars blir jag galen!
Så just nu är det ganska burrigt och frissigt, jag försöker ignorera det genom att borsta, sätta upp i slarvig knut och sen bara glömma eländet.
Så snälla frisörer, hårintresserade och hårkunniga, hur gör jag??

6 kommentarer:

Johanna sa...

jag äter naturläkemedlet "Hårkontroll" det växter ca 1 cm mer i månaden av det, även naglarna blir starkare och håret får en annan konsistens =) håret blir fylligate å ner busigt! de är mitt hårskönhetstips!
+ att ja använder Björn Axéns voffelvolymtång!

Wysteriia sa...

oj nu är jag så trött så orkar inte läsa inlägget.

men jag är också för kort *buhu* snart för gammal med...hur mycket tror du jag hinner växa på fyra månader? minst 5cm va? För sen är det försent.....crap....;)

god natt! :P

Anna Neah sa...

Kom in till vårt hotellrum på söndag innan Guldklaven så ska jag hjälpa dig med håret. Ta med lite hårnålar. Vi ska vara snyggast av alla på plats :)
Kram

Wysteriia sa...

haha har ju haft jättemånga gladbilder på mig i bloggen ;P

Irina sa...

men du Linda. Dina nyduschade vågor blev jag riktigt avis på. Har alltid velat ha långt,tjockt och vågigt hår! Tycker du är kanon fin!

kram, fröken Jansson

vifsla sa...

Bästa fröken Jansson.
Mina "vågor" är bara en risig permanent.
Men du är en raring i alla fall.

Bästa hälsningar fröken Grannas