lördag 4 juli 2009

Tjockishatet

Efter familjelivs tjockishat har jag funderat på hur mycket jag skäms för mej själv eller om jag inte vill att andra ska skämmas för mej. På familjeliv skrev jag att jag använder bikini. Då tyckte någon att jag var modig, hon själv vågade inte. Det till trots att hon gått ner 17-18 kilo. Jag går i bikini för att det är skönt och för att jag vill bli solbrun lite varstans. Det jag tycker är jobbigast är att min bikini är så himla ful.
Om det vore socialt accepterat så hade jag solat naken.
Jag hatar vikthets!! Det ska vara så att man ska vilja gå ner i vikt. Det är fult att vara nöjd och helst ska man skämmas oxå. Jag är så jävla less på det. Själv väger jag 100 kilo, för vissa människor är det rena döden. Men om jag skulle haka upp mej på att jag väger mycket så skulle jag inte få så mycket annat gjort.
Inne på familjeliv pratas det väldigt mycket om vikt och bantning. Det finns hur många trådar som helst som heter "vi hjälps åt att gå ner 30 kilo" eller "vi som väger 10 kilo för mycket". Tänk om det kunde finnas en tråd med namnet "här säger vi snällt till varandra".
I går i tråden om vad som är mulligt och vad som är tjockt la en tjej ut en bild på sej själv och skrev "åhh så äckligt, titta på allt fett och alla valkar". Det var alltså en "före-bild". Det värsta med bilden var att hon verkligen såg ut att ha givit upp. Sen kom en "efter-bild" där hon hade gjort en gastric bypass. Hon vägde 50 kilo och alla blev jätteimponerade. Alla utom jag.
Det hade varit mycket roligare om hon visat upp en bild på en glad och fräsch tjockis.
På förebilden så det ut som om landstinget tvångsövertagit hennes garderob och hennes humör. Det behöver inte vara så för att man är tjock. Att se pigg ut är ingen omöjlighet, det enda som krävs är kanske lite hårfärg, några accessoarer och framför allt ett leende.
Egentligen borde jag utlysa en tävling men jag har ingen vinst än. *Snyggt klädd tjockis* eller kanske en tävling för mej själv, *årets fulaste bikini*. Den vinner jag lätt.
Vad vore lockande priser i såna tävlingar? Min hemska bikini kanske... :-)

Jag blir skiträdd för alla tjockishatare som huserar på familjeliv. Det är som Lily Lee säger: Det är vanliga människor med såna åsikter, såna som man möter på gatan. Det är lite ruggigt.
Det finns så många fördomar om tjocka, vi är bara lata, vi är äckliga, vi äter bara skräpmat, vi klär oss fult, vi är dumma i huvudet, vi har ingen självdisciplin och så fortsätter det i all oändlighet.
Det finns människor som verkligen äcklas av oss tjocka, såna som aldrig har pratat med mej bara för att jag är fet. Tragiskt!
När jag talat om att jag väger 30-40 kilo för mycket så tolkar folk det som om jagi nte längre kan röra mej. Som om jag vore en amerikansk jättekvinna som ligger fjättrad till sängen med en galning till karl som tvångsmatar henne. Men som jag skrev på familjeliv
"Jag har 40 kilos övervikt, jag står pall för att simma en km, jag går lätt 5 km med stavar (en mil till och med) , jag har en hjärna att tänka med, jag har en sambo (ja jag kan utföra ett samlag), jag får plats i min bil, jag åker själv till pizzerian (jag behöver inte få pizzan hemkörd och placerad i sängen), jag köper mina kläder i vanliga butiker (jag går alltså inte runt i en kaftan sydd av ett påslakan), jag bor inte på McDonalds och jag kan visas upp i bikini utan att folk får synskador."

Jag är alltså som precis vem som helst fast jag är tjock. Nästa gång ni ser en tjockis ska ni istället för att tänka "jävla fetto" tänka "det är oxå en människa med fina kvalitéer och med ett liv lika bra som mitt eget". För ingen människa är bara ett jävla fetto!!!
Dessa föräldrar med otäcka tjockishataråsikter, för de över dessa åsikter till sina barn? För om de gör det så är det inte konstigt att tjocka barn blir mobbade.
Mår dessa tjockishatare så dåligt över sitt eget utseende att de måste ge sej på någon annan för att känna sej lite bättre till mods?

Och till alla tjockishater och bantningsgalningar, skriv inga kommentarer om viktminskning, motion och dyl. Jag kan redan allt det där och det får er bara att verka eländiga.

12 kommentarer:

Marika sa...

Fy faan, vad bra skrivet!
Mer sånt här till folket behövs!

Du är helt underbar!

Lilly Lee sa...

Absolut, det viktigaste är att man trivs med sig själv och mår bra! Sen spelar inte våg-siffrorna nån som hellst roll! Stå på dig! Mår du bra, så varför ska du gå ner?

Carola H sa...

Du är hur underbar som helst. Skriver som jag tänker i princip. Hade inte läst det här inglägget innan du var här men nu har jag gjort det och blir nästan rädd. Det kanske är därför vi är extra rädda om våra barn för vi vill inte att dom ska råka ut för det jag själv har råkat ut för när jag var "liten".
Du får se ut precis hur du vill, vi tycker om dig i alla fall. Med eller utan övervikt.
Kramar i massor

Malin sa...

Jag var till läkare förra året och kollade upp en massa prover. Att jag gjorde det var för att mina ögon var konstiga och dom ville utesluta sjukdomar. Mina prover var helt perfekta, vilket många, både min familj och vänner och jobbarkompisar och okända, blev väldigt förvånade över. Men dom var helt perfekt och mycket bättre än många andras, fast dom är smala. Jag vill ju självklart gå ner i vikt. Är ju livrädd att jag ska dö i förtid från mina ungar pgr av min vikt. Men vad ska jag göra? Jag fixar inte att gå ner, inte just nu iaf. Och jag mår inte dåligt av min vikt. Jo, när jag ska köpa jeans. Men andra mår dåligt av min vikt men det är ju upp till dom. Det var längesen som jag kände mig så lycklig som jag gör nu, så om jag är en tjockis eller inte struntar jag i.

Lilly Lee sa...

ang CCW; Tyvärr, vi ska bygga en massa här hemma och skippar det, ev blir det nästa år ;-)

Men ni åker antar jag? Ni ska inte åka ner på old style weekend? ;-)

Anna sa...

Du är då för underbar Linda... och vilken ide med tävling! Då kommer internet att överösas med snygga tjockisar. Det är exakt vad webben behöver!!! kram till dig

Little Peaché sa...

Klart att ingen skall bli bedömd utifrån sin kroppsvikt, kilona skall inte bestämma om någon är snygg eller inte.
"tjockishat" som du kallar det är fruktansvärt. Men sen tycker jag inte att du har rätten att klanka ner på dem som är med i "tillsammans går vi ner 10 kg" för en viktnedgång kan många gånger vara vitkigt för en persons hälsa. Och ibland kan viktnedgången kännas lättare om man har stöd någonstans.

över till behåarna såbrukar jag inte heller kunna ha så många. Men denna var L, och ibland har de stora D och då funkar det för mig. Men det känns ju tråkigt ibland när man ser så snygga set men inte kan köpa dem.

Kram

Christina sa...

Du är bäst!

Jis sa...

Du rockar Linda, Jävlar va bra skrivet!!

Anonym sa...

Lägger en ros vid dina fötter...du är bäst --<--@

rubbad sa...

Väl rutet! ;) Tycker du själv ska starta "säg snälla saker"-tråden eller kanske sluta hänga på forumet, låter som det är fullt av snubbiga människor!

"det är oxå en människa med fina kvalitéer och med ett liv lika bra som mitt eget". Tänk om folk kunde tänka så om alla de mötte, oavsett sexuell läggning, utseende, religion, politik och etnisk härkomst. What a wonderful world this would be...

vifsla sa...

Så många kommentarer, det var bra. Jag vill röra om lite i grytan!