måndag 9 februari 2009

Vilken vecka!













Jag har inte alls hunnit med bloggen förra veckan, det har varit så fullt upp. Veckan började med att jag och Cilla tog tåget till Stockholm (måndag morgon 8:24). Vi var trötta och lite jobbiga, på vägen ner ringde Cillas mamma och sa att Bajsan behövde åka till veterinären. Hon hade rustat med Dex och på så vis gjort illa sej i benet. Men det verkade inte vara nån större fara, är man 5 månader och stundtals helt hopplös får man skylla sej själv.
På tåget var det strul med platserna eftersom det byte vi skulle ha gjort i Borlänge inte blev av pga att sj inte hade något tåg och fick lov att hyra tåg i bergslagen-tåget som vi redan satt på.
Jag och Cilla fick inte sitta mitt emot varandra utan på rad. Cilla framför och jag bakom. Men det gick det med.
Väl framme i stan kom min lilla lilla syster och hämtade oss. Hon hittade vägen till vårt vandrarhem och sen gick vi på Vurma och åt lunch. Det var ett särdeles kitchigt ställe med goda dyra mackor. Men det var roligt!!
Stina släppte oss lösa i den stora staden och vi travade runt och tittade på affärer. Vi hittade till Beyond Retro men det var så fullpackat att både jag och C blev snurriga. Vi fortsatte vår färd runt i stan utrustade med karta och SL-kort. Jag har sagt det förr och jag säger det igen, SL-kort är nog världens bästa uppfinning. Det är bara att åka och åka och det gjorde vi!
På måndagskvällen träffade vi Cillas lilla lilla kusin Bea, hon släppte oss lösa på Götgatan medans hon gick på dansträning. Jag hann se lush!! Och lukta på lush givetvis.
När Bea jazzat klart (eller vad hon gjorde) så gick vi på Shantiz (typ??), det var indiskt och gottegottgott. Fast jag proppade i mej nanbröd så jag nästan inte orkade med kyckling/currygrytan.

Jag och Cilla tog oss sedan hem till vandrarhemmet och dess skittunna madrasser. Vi sov inte kungligt alls, varje gång jag vände mej så vaknade jag. Cilla fick liggsår och jag fick ont i nacken.
Vi konstaterade att det inte serverades frukost på City Hostel. Så vi tog oss till sergels torg och hittade Sergels bageri. Där hade de smörgåsar och te. Det var fantastiskt!!! Söta servetter och sockerpåsar hade de oxå, Cilla fyllde nära på handväskan med sånt.
Vi villade bort oss någonstans mellan sergels torg och NK. Vi hamnade under jorden i nån galleria och så hamnade vi till slut framför eller möjligtvis bakom NK. Där tordes vi dock inte gå in med tanke på priserna. Vi letade efter hötorget i evigheter. När vi väl kom fram skrek försäljarna efter oss. Cilla blev nervös så det var lika bra att åka till Ikea. Vi tog gratisbussen från regeringsgatan (världens raraste busschaffis). Sen vallade vi runt på Ikea, det blev min billigaste ikeatur någonsin!! 79 kr inkl papperskasse.

Vi åkte tillbaka till stan och letade återigen efter hötorget. Det tog en stund med till slut så. Det blev blommor för 150 kr. Sen letade vi reda på centralstationen, det tog oxå en stund.
Vi åt på Pizza Hut och köpte varsin tidning till tåget. Sen rullade vi hemöver. Då var vi oxå trötta och jobbiga. Vi spelade musik på Cillas mobil och sjöng lite för de som inte ville höra på
När jag kom hem var det bara att packa om väskan eftersom Larz-Kristerz bussen skulle gå mot Stockholm och Värtahamnen kl 6 nästa morgon.
Jag och Peter försov oss och vaknade 5:37, hetsduschade och klädde mej som blixten. Väl på plats i bussen somnade jag framför Åsa-Nisse. Jag fotade lite, lovade Micke att lära Peter att blogga till deras nya hemsida. http://www.larzkristerz.com/ vinkade lite åt bilar som for förbi och pratade om sjukdomar med Morgan.
I Stockholm stannade vi på expressen för att filma lite för webbtv, under tiden ringde aftonbladet. Maria K Broman (den lögnaktiga haggan) kom och mötte oss och fjäskade. Hon skriver bara dumt om L-K och sen måste man vara trevlig.
Men webbtvgrejen blev bra och vi fortsatte till Sony, där fick vi veta att Carina låg etta på singellistan och så fick vi tårta. Peter och Stefan spelade lite. Det var fint och alla var glada. Sony-Lasse bjöd på mat på en närliggande lunchrestaurang. Det var så där. Sen drog vi vidare i taxi.
Väl framme vid Värta och den abbans badbaljan så konstaterade vi att vi skulle få ta in alla sakerna samma väg som alla andra passagerare. Det fanns en hiss i terminalen och den var liten som skrutt. Detta tog alltså en evighet.
Sen skulle vi checka in, det var oxå en pers. Fast alla uppgifter redan mailats fanns inget i datorn. Vi fick lov att springa runt och få tag i allas personnummer. Folk bakom oss blev sura och bokningsmänniskan blev svettig. En fjortis stod vid en nöjestavla och skrek något om Larz-Kristians till sina kompisar. Jag asgarvade! Sen såg hon oss! Det var oxå jätteroligt.
Till slut fick vi våra biljetter och jag slapp betala för mej.
När vi skulle släpa allt ombord (jag svänger mej lite med båttermer här, trots att jag inte har någon matrosmössa) så möttes vi av en barsk bevakningsdam. Sen fick vi springa med saker för det var så bråttom så bråttom. Sen fick vi skäll av båtpersonal för att vi var i vägen. Sen fick vi flytta alla saker igen. Då var både jag och Morgon less.
Till slut kom vi ombord. Jag gick och hittade hytten och duschade. Jag sminkade mej oxå, provade min nya eyeprimer. Den var toppen.
Peter dök upp precis som jag skulle kila iväg. Vi gick och åt, hela bandet samlat. På första stället var det "fullbokat" och på andra stället skulle de precis stänga. Hon i kassan sa
"söket dödar mej" (finska) men vi fick äta i alla fall. Det var så där.
Sen var det dags för presentation och spelning. Siv (kents fru) hittade mej som tur var. Jag satt med henne och hennes kamrater Lena och Jokka. Det var himla roligt, vi dansade och drack grogg (som antagligen innehöll vatten). Vi applåderade och tjoade så mycket vi kunde.
Vi tittade på fjortisar som var mer avklädda än påklädda. Den var mycket rövar och fissu som stack fram. En av alla som vi skrattade åt försökte bugga, eller rättare sagt så försökte killen bugga. Tjejen var mer intresserad av att puta och åma för alla som tittade på. Det blev inte mycket bugg kan jag tala om.
Det var en flock med ryska brudar som oxå var roliga att titta på, framför allt det ryska modet!!
Kl 5 blev det läggdags i alla fall. Vi sov till 13 nästa dag. Peter skulle ner och träffa Tomas Deutgen, Sony-Lasse och så skulle han ringa någon på Expressen så han fick bråttom. Jag tog det lite lugnare, men släntrade efter till slut. Jag hittade Siv, Lena och Jokka. Vi tittade lite i tax-freen och sen gick vi för att äta lunch. Det var gräsligt. 115 kr för kalla Dafgårdsköttbullar och en dricka. Grinig personal och äcklig mat. När Peter kom fick han avslagen cola ur en tappkran, han fick ett nytt glas avslagen cola ur en annan kran. Till slut frågade han efter något annat med kolsyra i, då fick han en burk cola light. Och så fick han betala 5 kr extra för den.
Helt makalöst!
Vi tittade mer på Larz-Kristerz och sen skulle vi handla lite i taxfreen. Jag fick gå själv för Peter hade inte tid. Jag fick hans kort och så knallade jag i väg. Det blev toblerone, te, lite lakrits och en Balilys. Den här konversationen ägde rum när jag kom fram till kassan.
-279 kr.
(lämnar fram kortet)
- Legitimation?
(lämnar fram leg)
- Det här är inte ditt kort.
-Nej det är min sambos kort.
-Det får du inte använda.
-Men jag har ju fått låna det.
Röst från annan kassa
- Det kan vi anmäla dej för snuten för, det kan du få fängelse för. Det är begrägeri. (mycket otäck stockholmsk nasal elak röst)
- Då får du väl dra tillbaka köpet då.
Jag kände mej överkörd och ledsen över sånt beteende. Hon hade kunnat förklara vänligt utan att hota med polis så hade allt löst sej ändå. Jag fick ringa till Peter som blev skitarg. Han fick lov att komma ner och handla.
När vi åter igen stod i kassan knackade någon mej på axeln (jag blev nervös och tänkte "vad har jag gjort nu?")Men det var en tjej som sa att hon köpt en tröja av mej, först fattade jag inte ett smack men sen sa hon att hon köpt en tröja till sin pappa. Då fattade jag. Hon köpte den första Larz-Kristerztröjan jag sålde på tradera.
Det blev ett himla babbel och killen i kassan blev sur eftersom det tog en halv sekund extra innan han fick betalt. Men det var jätteroligt att träffa en kund. Och tänk att tröjan det var ett sånt liv om på bloggen gjorde någon annan så glad.
På vägen hem stannade vi i Uppsala för att tanka, då hittade jag en oljepöl framför bussen. Det visade sej vara ett rör som sprungit läck och vi blev kvar ända till kl 01 innan vi hittat en jour som kunde komma och hjälpa oss. Så stort tack till Slangservice för hjälpen och kortlekarna. Stort otack till Volvo som inte ville hjälpa oss eftersom bussen inte varit servad hos dem (L-K har ägt bussen i en vecka, hur ska man hinna serva på den korta stunden?)
Vi brummade hemöver, jag sov i Peters säng nästan hela vägen hem. Fast det är svårt att veta om man sover när man ligger i en buss. Jag ramlade ur bussen kl 06:02 hemma i Älvdalen.
Men tack till Siv, Lena, Jokka, tröjtjejen (anna) och Larz-Kristerz för en rolig resa. Silja Line kan dra åt skogen, jävla badbalja.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Du är ju grym på att beskriva, helt klart!! hahahahaa!!!

Anonym sa...

Åh, äntligen ett inlägg, som jag har längtat :-D En verklig tag det onda med det goda resa...he he

Anonym sa...

Jadu, badbaljan verka inge vidare:/ Tacka vet jag Sthlm resan med våra trevliga släktingar i storstan;) Btw frågade pappa om han kunde tänka sig att köra bussen åt L-K ngngång, och de kunde han visst de! Det kan vara ngt att ha iåtanke om dom inte skulle orka köra nångång i framtiden! Ärums kulla

Anonym sa...

Tjobre!
Man ska passa sig för båtar i allmänhet. Learned that the hard way.

Här är lite bilder iallafall, kommer upp fler på hur det ser ut nu när allt är klart så småningom.

http://maddtre.bilddagboken.se/p/dayview.html?directlink=1&t=1233874801&id=328249956

Anonym sa...

Vilken helg du verkar haft! Det är inte lätt att vara dansbanksänka numera.... ;)

Anonym sa...

Jag skulle inte vilja byta med dig. Har haft samma erfarenheter som dig på den badbaljan. Haft betydligt roligare på dom andra badbaljorna. Så förhoppningsvis ska väl killarna överleva det där också.

Lillgull sa...

Fy vilken dålig service!! Jag har alltid inbillat mig att bandet har buffe bokad (eftersom de ska jobba så lär de ju inte behöva stå och KÖA för o få käk??!!) och att de har liksom lite speciell service? Typ cola på flaska så att de kan skruva igen korken emellan låtarna ( man vill ju fan inte ha avslagen läsk, då kan man ju likagärna dricka saft)
Och kassabiträdet!.. Hon/han var nog bara trött och grinig efter att ha tampats med halvfulla kunder ett helt pass. Kan iofs förstå att man bli rätt hård i tonen efter ett tag... Men du förtjänade inte att bli behandlad så.

Anonym sa...

Klockren analys av Silja Galaxy! Vi tänkte åka ett helt gäng nu igen den 18/2 men vi hoppar över det eftersom personalen var snorkig + att priserna på hela båten var hutlösa. Jag och min kompis köpte varsitt glas vin i deras exklusiva "Winebar". Jag trodde jag hallucinerade när jag fick se notan. Den landade otroligt nog på runt 500 spänn!! För två glas vin. Sanslöst. Inte undra på att alla 18-åringar satt och söp billig taxfeesprit i sina hytter... Ingen normalavlönad människa har ju råd att kröka i Galaxys barer.

Jag kan inte fatta det du skriver om att Peter var tvungen att betala för colan. Det är ju fullständigt barockt för fan! Han uppträder på deras båt och borde såklart få både mat och dryck gratis. Vad ska man säga? Dessa finnpajsare... ;-)

Kramar från din tröjkund!

vifsla sa...

Anna: Det var hemskt!! Och hur fan kan de ta 500 kr för två glas vin??? Jag drack två drinkar i baren där killarna spelade och jag lovar att de innehöll mest vatten. Ok de kostade typ 50 kr och var 4or men jag kände inte ens att jag druckit en. Jag blir lätt full men det här kände jag inte ett dugg av.
Jag har har gjort en riktig "tantgrej" och skrivit och klagat. Om jag får svar ska jag lägga ut det i bloggen.

Anonym sa...

Linda, du kommer att få sitta till höger om Gud i himlen! Bra att du skrev till Silja. Jag älskar "tantfasoner". Själv tvekar jag inte en sekund över att gå ner till ICA och klaga om det är 1 kr för mycket på kvittot. Klaga är det bästa jag vet - speciellt när man vet att man har rätt.