torsdag 29 januari 2009

otroende

Jag är inte troende men om någon försökte ta min julafton ifrån mej skulle jag sparka bakut.
Egentligen kan jag inte ett smack om religion även om det var det mest spännande ämnet i skolan, det kan även bero på att vi hade en hårt kritiserad lärobok.

Jag skulle aldrig kunna konvertera tror jag, jag skulle inte vilja byta ut mina högtider och jag skulle aldrig kunna sluta äta gris. Betyder det här att jag är troende i alla fall. Eller bara "litetroende", tydligt är att jag inte är otroende.
Jag körde en amerikanska i taxi, det var den första körningen på min sista dag där. Hon frågade om jag var rädd när jag jobbade. Givetvis sa jag nej eftersom jag inte är rädd för varken fyllhundar eller knarkare. Hon frågade om jag var troende och på knagglig engelska fick jag förklara snällt att "i hope there is some one some where watching over me".
Till råga på allt var hon från södern och pratade utpräglat, omgående fick jag känslan av
"do you know the lord, do you have jesus in your heart". Så sa hon nog inte, men det kändes så. Såna människor är jag lite rädd för eftersom jag har så svårt att sätta fingret på min "ickereligion". De är så säkra och jag är så osäker.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Sådana människor kallas fundamentalister, de ska man passa sig för, de är inte riktigt kloka... Ingenting som säger att kristendomen är den rätta, man kanske har ett eget sätt att se på det hela som är bättre än nåt annat elände :)

Kanelbullen sa...

Jag har funderat på att gå ur kyrkan. Har du?

rubbad sa...

Du är varken troende eller icketroende, du är en vanligt svenne! ;)

Anonym sa...

Sv: Jo banta är kanske ett hemskt ord men att överviktiga bör äta bättra, träna mer och gå ner i vikt det är viktigt. Självklart inte för skönhets skull utan för hälsans.

Kram på dig

Anonym sa...

Idag har jag träffat din man!

vifsla sa...

Anonym: Bra, för det har inte jag. Jag hoppas att han skötte sej och var snäll :-)

Anonym sa...

Jo, nog skötte han sig. Det var på en signering utanför Helsingborg. LK spelade bra. Tyvärr verkade arrangören vara ett riktigt as. Synd som attans tycker jag.