tisdag 24 mars 2009

Arbetsförmedlingen återigen

Jag har träffat en studievägledare idag, jag tänkte plugga lite. Kanske en psykologikurs eller nåt sånt, bara så jag får prova på hur det är att plugga. Det fanns lite saker som verkade spännande.
Sen gick jag till arbetsförmedlingen för att ta reda på hur det är med mina 75 dagar. Men som vanligt, knappt några svar. Om man inte räknar in de svar som jag inte ville ha.
Jag frågade om det fanns en chans att få en utbildning, kanske som lastbilschaufför. Men det var svårt eftersom det finns så många arbetslösa chaufförer.
Hon frågade varför och jag sa att jag kunde ta över Peters jobb och sen köra Larz-Kristerzbussen.
Och trots att en sån utbildning kunde ge mej ett jobb så var det stopp och hon började prata om annat.
Jag frågade vad arbetsförmedlingen kunde erbjuda för utbildningar när mina 75 dagar var slut. Men det fanns nog inget sånt för det svarade hon inte på. Istället började hon prata om någon garanti och praktik.
Det verkar som om de vill hålla mej arbetslös så de kan få behålla sina jobb.
Hon försökte pracka på mej numret till min handläggare och tipsade om att jag skulle kolla hur många dagars stämpling jag har kvar.
Jag vet faktiskt inte om de ska kallas arbetsförmedlare, kanske snarare jagharingetattsägajagkanintehjälpadejmenjagfårlönändå.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med dig. Jag har ångest när jag ska dit. Och nu vet jag att mitten på juni närmar sig med stormsteg då det börjar bli dags. Har absolut ingen lust med det.

vifsla sa...

De är ju helt vansinniga! Och ändå har de betalt.

skånskan sa...

Verkar helt knäppt. Var envis som f...n Jag tycker det låter vettigt att gå en utbildning och pröva på hur det känns att studera. Jag vet inte hur det funkar i Dalarna - men kan du inte göra något slags test och försöka tänka ut vad du verkligen vill göra. Kräv sedan en utbildning..... Du har så mycket idéer och tankar om allting - klart du får ett toppenjobb så småningom - så framåt som du är - bara skaffa dig rätt utbildning...