fredag 28 augusti 2009

Ett svar från Åhléns

Jag mailade  Åhléns och frågade varför deras skyltdockor är undernärda.
Jag fick svar

Hej Linda
Det stämmer att de skyltdockor du såg på vårat varuhus i Mora är
storlek 36. Jag kan bara svara med att de dockorna är av en något äldre modell och då var det dessvärre inte möjligt att köpa dockor i större storlek än så. Skandinavien är en ganska lite marknad vad det gäller skyltdockor och därav har det tidigare enbart funnits dockor i de sydeuropesika måtten som är något mindre än de svenska.

Jag vill dock även berätta att de dockor vi köper idag till våra
varuhus har andra mått och är anpassade efter våra skandinaviska
storlekar i mycket större utsträckning. Våra nya dockor har storlek 38-40 samt den större dockan till våra Å+ kollektioner har storlek 48-52.

Självklart vill vi inte att våra dockor ska uppfattas som undernärda utan vara i en storlek som visar kläderna på ett smakfullt sätt. Vi förnyar och byter ut dockorna i varuhusen i en så snabb takt vi har möjlighet till.

Jag hoppas att du känner dig lite mer till freds med att även vi
uppfattat den här frågan och att vi kontinuerligt arbetar med att bli
bättre.
Med vänlig hälsning

Jag måste säga att jag är nöjd!

12 kommentarer:

Nisse sa...

Jag tycker också att det var ett mycket korrekt svar!!!

Anonym sa...

allvarligt...finns det inget viktigare att lägga tiden på än att undra varför åhlens skyltdockor är undernärda????

Anna sa...

Hej! kul att dom svarade! Det var ett bra svar.//Kram Anna

Nostalchic sa...

Det var faktiskt ett bra svar.

Anonym: Jag tycker det är en viktig fråga eftersom det skickar ut vissa signaler till Åhléns konsumenter. Vad lägger du själv din tid på?

vifsla sa...

Det var skönt att få ett svar som inte var undvikande för en gångs skull.

Anonym: För mej ÄR det viktigt att ändra omvärldens syn på feta. Om du själv varit tjock hade du kanske förstått.
För mej är det viktigt att butikerna får höra min åsikt, som faktiskt råkar vara mångas åsikt. För det är inte bara jag som är överviktig och vill ha en ändring. Jag brukar maila butiker och kräva bättre storlekar och bättre utbud för tjocka. För om inte jag säger vad jag tycker så får aldrig butikerna aldrig veta det.
Det lägger jag gärna min tid på. Och jag ser att du tycker om att läsa bloggar som irriterar dej. Det är mer slöseri med tid,tycker jag...

Camilla sa...

I Sundsvall såg jag 'normala' skyltdockor. Blev så förvånad att jag tog kort på dem, måste lägga upp en av bilderna i bloggen tror jag.

Simone sa...

svar: tack för din kommentar på bloggen. Men jag är inte pro-ana. Ja, jag trivs med en s.k "sjuklig vikt" och jag eftersträvar detta ideal, men jag inser samtidigt, som jag skriver på bloggen att jag har en "onormal" relation till mat, och jag har fått diagnosen ÄSUNS. Det är inget jag hymlar med. Jag skulle aldrig i livet önska detta åt någon annan, den största anledningen till att jag och andra med ätstörningar bloggar är för att vi faktiskt finner stöd hos varandra. Ett stöd som vi inte finner någon annan stans! Sen är det väldigt STOR skillnad på bloggarna, vissa ÄR verkligen pro-ana, andra mindre. Varför jag inte kan äta en Mazarin? Jag vill inte bli fet...

Simone sa...

P.S Jag tycker att det är BRA att du skriver om det du gör, för tro mig, jag hade verkligen önskat att vi slapp vår utseendesfixerade värld. D.S

Lisa sa...

Så bra!

Jag länkade precis till dig och citerade ditt Åhlensinlägg. Säg till om du vill att jag ska ta bort det!

Tack för att du skrev till dem! Fler borde göra sånt!

Felicia sa...

Åh, tack! Va bra att du mailade! Det var faktiskt ett bra svar de gav. Det konstiga är att man så sällan reflekterar över varför det är så här. Att man är så van att matas med ett ideal att man knappt ens reagerar på det. Bra initiativ!

Zettermark sa...

Som sagt, bra initiativ! Det finns dock ännu värre skyltdockor: http://zettermark.blogg.se/2009/november/intressanta-ideal.html#comment
Hua. Bra att fler människor reagerar!

tiger sa...

gud vad jag är trött på folk som känner att det är okej att klanka ner på smala och kalla en strl. 36a för undernärd, bara för att smalt är idealet. kom igen liksom, det är så motsägelsefullt.