måndag 17 augusti 2009

Min lillasyster skriver om mobbing

i sin blogg. Jag vill oxå bidra till ämnet…

Jag blev mobbad när jag var liten och jag skäms fortfarande över det.
Jämfört med andra flickor var jag nog lite konstig. De var söta och fnittriga, jag var varken söt eller fnittrig utan snarare tystlåten och undvikande. Jag tyckte inte om att gå till lekis utan mamma eller pappa, jag tyckte inte om att bli ihoptussad med barn jag inte kände, jag tyckte inte om fotboll och jag var ängslig.
Rädd för skolan och lite rädd för de andra barnen.
Jag försökte passa in, fungerade ibland men oftast inte.
En klasskamrat hade en ganska brutal storasyster, 3 år äldre än oss. Hon talade om allt otäckt som de äldre barnen skulle göra med oss när vi kom till skolan.
Det medförde att jag blev ännu räddare för dem och antagligen kände de lukten av sånt för de hittade mej direkt.
Och det hängde med från lekis till femman, för i sexan var jag helt plötsligt bland de äldsta i skolan och vem mobbar en sån?
Men tiden däremellan kastade man snöboll på mej, sa gräsliga saker, tafsade och slogs.
En kille frågade mej om jag skulle gå på bio och se “Den ofrivillige golfaren”.
Nej, sa jag.
Tur för dej det, för det är facecontrol, sa han.
Enligt honom så var jag för ful för att gå på bio.
Jag såg faktiskt den här killen på dans i lördags och jag tycker att han är lika avskyvärd fortfarande.
En kille i min klass fick nåt ryck och slog mej med knytnäven mellan revbenen så jag tappade andan.
När jag såg honom sist vågade han knappt säga hej, jag antar att han blivit en tönt.
Ett av grannbarnen Per (min syster skriver om hans lillasyster i sin blogg) var rent gräslig. Han snappade upp allt, gjorde om det till elakheter och bara spydde ut dem. Ett gräsligt hånflin och så kom det något elakt. Han hade en äldre bror som oxå var hemsk, hemsk. Att deras föräldrar är skilda i dag är för mej ingen överraskning…
Och såna här människor fick jag lov att dela min skolväg med. Mamma fick komma och hämta mej mååånga gånger för att jag inte ville gå samma väg som de här barnen.

En enda av “mina” mobbare har sagt förlåt. Tack Thomas för det.

Till och med min fröken sa en sak som har följt med i 17 år, ganska precis.
Jag tror att vi skulle ta klassfoto i sexan för vi var på toaletten i gympahallen på Digerbergsskolan och kammade oss.
Av nån anledning sa jag att jag skulle vilja ha en mindre näsa, jag har ju trots allt en Grannas-näsa som jag alltid önskat mindre.
Då säger min fröken
-Hur skulle det se ut med en liten näsa i det breda ansiktet?

Ibland är det inte konstigt att man har komplex.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du är inte den enda.....

Carola H sa...

Gissa om jag känner igen mig i din historia. Jag fick stå ut med detta tills vi slutade 9:an och skildes åt. Idag vill en av killarna bli vän på Facebook. Vad tror du jag svarade honom?
Jag mår piss av att åka hem till mamma och pappa för där finns alla minnen. Så det är rätt så behagligt att inte bo kvar även fast man vill tillbaka. För dom bor ju inte kvar, eller gör dom??

rubbad sa...

Väl skrivet, folk kan vara så förbannat elaka. Man vill bara åka tillbaka i tiden och krama om sig själv och säga att i framtiden kan du pissa på dessa människor!

Irina sa...

Ibland hjälps det inte att man är vuxen eller barn. Elakheter ramlar ur folk ständigt. Men att en vuxen, dessutom en lärare som ska vara en slags förebild, säger så till en elev i tidig tonår.. Hur fan?..

För övrigt så känner jag igen mig i den första delen av det du skriver. De andra barnen kändes ibland som vilda, skrämmande djur och jag satt helst hon fröknarna bland rykande kaffe och skvaller jag inte alls förstod något av.

Hur som helst, gammal eller ung, så är det faktiskt de egna erfarenheterna man växer av. Man får helt enkelt tro att "fröken sprätt" inte varit med om livet särskillt mycket. Hon var säkert mycket ensam och tyckte sig sakna något som hon såg att du hade - en framtid.

Mia E sa...

Barn kan vara otroligt elaka.. Även jag har blivit mobbad i skolan..
Värre var det på min förra arbetsplats.. Vuxna människor som mobbade.. Det hela slutade med att jag "gick in i väggen", Men en sak är lika vare sig det gäller barn eller vuxna, de som mobbar mår själva inte bra..