onsdag 19 augusti 2009

När jag blir gammal

vill jag bo i ett litet vitt hus vid en äng med min lillasyster. Jag vill ha potatisland och en rabatt med rosor.
Jag hoppas att vi ska dricka kaffe varje morgon vid halv 7 i vårt kök, moccakoppar och skorpor kanske. Att få prata om världen och läsa morgontidningen tillsammans, laga mat och elda i spisen.
Vi ska lyssna på P1, sticka vantar och göra egen rabarbersaft.

Jag när en dröm om såpskurade trägolv, rosa pelargoner och pinnstolar. Kanske middagslur i kökssoffan med katten på magen. Att leva livet efter naturens växlingar och helt utan stress. Svamp-och äppelplockning på hösten och jordgubbar på sommaren. Att kanske till och med ha egna höns, tänk att äta egna helt ekologiska ägg på morgonen.

Att få umgås med min förstående och intelligenta lillasyster vore helt underbart. Jag hoppas att hon då har tid att lära mej sticka oxå.

10 kommentarer:

Kanelbullen sa...

Men jäklar vad det där låter skönt. Men vi närmare eftertanke så har jag det ju så nu. Det är väl det där med skurning av trägolv som inte stämmer. Ja och hönsen som gick och dog. Ingen katt på magen men väl en hund Och katten då, ja den ligger högst upp på bokhyllan. Åh, vad det är skönt att vara pensionär.

KRAM!

rubbad sa...

Men gud vad du är gullig! Klart jag vill bo i ett litet vitt hus med dig på ålderns höst! Vi kan väl ha en hammock också? Den kan vara fin och i trä. Sen kan vi sitta och hesskratta på tanters vis som mormor och moster Märta gör!

Åh, det låter perfekt! :) Puss och kram på dig kära syster.

Vi på Åsen sa...

Inte utan att man längtar till en sån tillvaro!

Anna Panna sa...

Fantastiskt fint skrivet. Visst är det precis så man vill ha det på ålderns höst.

vifsla sa...

Syrran: Ahh hammock i trä, klart vi ska ha det. Och ett vitt staket!

Kanelis: Jag kanske ska komma upp till dej på lite praktik :-)

Kanelbullen sa...

Välkommen!!!

Anonym sa...

Men vart tog Peter vägen?? Han har väl inte dött då? eller har han hamnat på hemmet? eller har han hittat en annan gammal kär-ing då =) Drömmer du inte om att bli gammal med din käresta? =)
Nä peta nu in honom lite i berättelsen också =) Vem ska annars springa runt och flaxa med Dicken o ropa Floppy Dick Floppy Dick, där på ålderns höst.
Ni kan ju inte bara sitta där o tugga eko-ägg. Ni måste väl ha lite roligt också =)

vifsla sa...

Anonym: Jag räknar iskallt med att Conny och Peter dör före mej och syrran. För det här handlar ju om när jag och syrran passerat 80. Peter är ju faktiskt 3 år äldre än mej och det är ju bevisat att kvinnor lever längre än män.
Och nog kan jag få syrran att klappra med löständerna och yla floppy teeth.

Anonym sa...

aha =) på det viset.. det var en hård Qinna =) stackars Peter som inte får vara med o klappra med löständerna =)

Vifsla sa...

Han kommer att få 50 år med mej så inte är det så synd om honom.
De sista åren viger jag åt min syster.